torsdag 8 oktober 2009

Suck fy o åter suck

Varför ska man vara arbetslös för? Har hittat en lägenhet jag kanske skulle vilja flytta till. En 4a på kinnekulle för 5500kr i månaden.. dock i kallhyra.. men varmvatten ingick. I priset ingick även grageplats. Så det känns inte överdrivet mycket.. eller jag vet iofs inte vad det skulle kosta att värma upp en sån lägenhet.

Den hade även balkong och en liten uteplats. 3 sovrum + 1 rum till då. 1 liten toa och 1 badrum. Känns perfekt för oss. Nackdelen är att den ligger uppe på kinnekulle och då skulle vi antagligen behöva två bilar. I alla fall när båda ska börja jobba och ibland ändå eftersom jag inte vill sitta innanför de fyra väggarna hela tiden och det är ju en bit till Götene.

Hade vi eller en av oss haft jobb hade jag inte tvekat.. men kanske lika bra att avstå då Johans akassa snart går ner till 70%. Jag har inte ens börjat få mina än men hoppas på att de kommer nästa vecka.

Suck säger jag och åter suck.. anti blev jag :p

5 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Hur är det med er? =)

    Vi har en femma på 134 kvadrat.
    Vi betalar 5000 i kallhyra.
    500 för vatten (preliminärt) och typ 150 för sopor.
    Dessa summor kommer på samma faktura och den står på 5630 kr.
    Sen tillkommer värme och elen, men än så länge har vi ju inte använt så mycket värme, men grannarna och förra ägaren räknar med ca 1200 extra i månaden om man slår ut det över året.
    Får se hur det blir för oss sen.
    Kram :)

    SvaraRadera
  2. Ja jag läste det :) Letade ni inte radhus?

    Guuud, såg nyss att du är gravid! GRATTIS!!!
    Hur känns det? Planerat? Vilken vecka?
    Å så glad jag blev!! =)


    Ja jul.. vi har redan handlat färdigt alla julklappar =D

    Tråkigt att han är arbetslös. Var det pga finanskrisen?

    Här går det bra, barna växer och blir stora (?) :)
    Vi pluggar på :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, vilka priser! Är det i Lidköping ni helst vill bo? Hur är det med andra ställen runt om?
    Det var ett radhus ledigt här, men jag tror det blivit upptaget.

    Jag förstår de blandade känslorna.
    Jag hade visserligen inte så många "negativa" känslor när jag väntade Sören, men visst tänkte jag ibland om det var rätt.
    "Är Lilly i rätt ålder? Kommer vi klara det ekonomiskt? Tänk om Lilly känner sig utanför." m.m.
    Men sen var ju Lilly ganska "gammal" ändå. När Sören föddes var hon 2 år och 3 månader.
    Hur gammal kommer Nora vara?
    Kul ändå med en bebis till =) Det är underbart :) Ska ta och följa din blogg nu med detsamma =)

    Jag ska bli moster i mars förresten!

    Okej, vad tråkigt. Har han en ekonomiutbildning eller så?
    Jag studerar till ekonomiassistent :)
    Den slutar i mars, men jag ska nog läsa vårterminen ut, med Matte C förhoppningsvis den sista tiden.
    Sen ska jag eventuellt söka Högskolan nästa höst, om jag inte fått jobb.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Aha okej, då förstår jag.
    Hoppas ni hittar ett bra boende snart :)
    Det är inte kul att inte trivas, eller när man behöver leta nytt. Vet hur det är, har ju flyttat ett antal gånger på sistone :)

    Ja, oro hör väl till. Låt det inte ta över bara.
    Det löser sig alltid, på ett eller annat sätt.

    Det fungerar faktiskt jättebra att studera samtidigt. Jag läser visserligen på gymnasienivå, men det är på heltid.
    Jag pluggar lite medan Sören sover, i snitt en timme om dagen 3 dagar i veckan.
    Sen pluggar jag på kvällarna typ varenda dag (förutom helger), mellan ca 19:30 och 21. Fast de tiderna varierar lite. :)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag måste bara fråga, varför "Tindrali"?
    Har du bytt namn? :)


    Ja, så här fungerar det:
    Man får ta ut både FP och CSN samtidigt.
    CSN har dock en gräns där man inte kan tjäna hur mycket som helst, för då drar de ner på utbetalningen. Men det kan man räkna på på deras sida.
    FP får man ta ut för den tiden man ÄR med barnet.
    Så om du studerar distans så är du med barnet hela dagen ändå (8 timmar är en heldag), så då kan du ta ut fullt.
    Om du däremot är på en lektion så får du inte ta ut FP för den tiden lektionen är, om du inte har med barnet på lektionen vill säga.
    Så enkelt sagt: FP och CSN får man ta samtidigt, bara man är med barnet den tiden man begär FP för :)
    Kram

    SvaraRadera